-->
Booking.com

Monday, July 12, 2010

Taman Shahbandar


Taman Shahbandar terletak di bahagian timur Bandar Kuala Terengganu, berhampiran Istana Maziah dan Bukit Puteri. Pemandangan dan susunan landskap yang menarik menjadikan Taman Shahbandar sebuah taman tumpuan pelancong.


Di Taman Shahbandar ini terdapat sebuah jeti yang dinamakan Jeti Shahbandar. Di Jeti Shahbandar ini, pengunjung boleh manaiki bot untuk ke pulau berhampiran sperti Pulau Wan Man (Taman Tamadun Islam) dan Pulau Duyong. Pengunjung juga boleh menaiki bot untuk ke Pulau Redang dari Jeti Shahbandar.


Selain Jeti Shahbandar, antara kemudahan awam yang disediakan di Taman Shahbandar ini ialah pondok rehat, bangku khas, tandas awam dan laluan pejalan kaki. Taman Shahbandar ini juga diserikan dengan pelbagai jenis pokok bunga dan pokok besar.

Suasana nyaman walaupun pada waktu tengah hari menyebabkan ramai mengambil kesempatan menjadikannya tempat berehat.

Di tengah-tengah padang di Taman Shahbandar ini, terdapat sebuah jambatan dan kolam air yang dilengkapi air pancuran serta sebuah menara setinggi kira-kira 15 meter sebagai penanda kepada mereka yang berada di lautan.

Laluan pejalan kaki yang luas juga memudahkan penganjuran pelbagai majlis keramaian atau pertunjukan pentas di taman ini.


Bagi pengunjung yang ingin menikmati keindahan muara Sungai Terengganu, terdapat pagar dibina di sepanjang kira-kira 500 meter di bahagian muara sungai.

Di bahagian dataran, simen yang berwarna kekuningan dan sebuah logo dibentuk menggunakan simen berwarna kehitaman menjadikan kawasan dataran itu begitu indah dan bersih.

Tiang lampu yang dihiasi dengan warna keemasan dan berbentuk warisan tradisional menjadikan pemandangan lebih menarik.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Popular Posts