-->
Booking.com

Friday, August 27, 2010

Tasik Puteri Bukit Besi


Tasik Puteri atau dulunya lebih dikenali dengan nama Tasik Bukit Besi terletak kira-kira 3 km dari Bandar Bukit Besi. Perjalanan dari Bandar Dungun mengambil masa selama 30 minit dengan jarak perjalanan ialah 33 km. Sekiranya anda datang dari arah Bandar Kuala Terengganu, jarak Tasik Puteri dengan Bandar Kuala Terengganu ialah kira-kira 77 km dan mengambil masa selama 1 jam untuk ke sini.


Tasik Puteri yang mempunyai keluasan 131 ha merupakan kawasan bersejarah dengan kawasan tinggalan lombong bijih besi yang merupakan lombong bijih besi yang terbesar di Asia Tenggara pada suatu masa dulu. Ia adalah tasik buatan yang terbentuk dari Sungai Besul yang disekat dan menghasilkan takungan air. Sumber air inilah yang digunakan bagi menjalankan aktiviti membersih bijih besi.


Tasik Puteri kini merupakan produk pelancongan yang sedang diberi tumpuan oleh KETENGAH untuk dimajukan. Tasik yang tenang dan keindahan alam sekitar menjadikan Tasik Puteri ini amat sesuai untuk mereka berehat bersama keluarga pada hari minggu.


Perkhidmatan Rekreasi Air

Perkhidmatan Rekreasi Air di Tasik Puteri dibuka setiap hari dari jam 9.00 pagi hingga 6.30 petang. Antara yang disediakan untuk disewa ialah Bot Kayuh (paddle boat), Bot Laju (speed boat) dan Kayak.

Kadar sewa adalah seperti berikut:

Bot Kayuh (Paddle Boat)
= RM 4.50 – ½ jam

Bot Laju + Pemandu (Speed Boat)
= Dewasa RM4.00 , Kanak-kanak RM4.00 untuk 3 orang

Kayak
= RM 3.00 untuk 2 orang selama ½ jam

Di sini juga terdapat Air Terjun Tasik Puteri bagi mereka yang gemar berkelah sambil mandi-manda. Taman permainan juga disediakan bagi kanak-kanak bermain. Selain itu, terdapat tapak perkhemahan, gerai makan, surau dan tandas awam untuk kemudahan kepada mereka yang berkunjung ke sini.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:

Bahagian Pelancongan & Pembangunan Tasik Kenyir,
Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah,
Karung Berkunci No. 3,
23409 Al-Mukhtafi Billah Shah,
Dungun, Terengganu.

Bagaimana untuk ke Tasik Puteri, Bukit Besi?

Pengunjung dari Kuala Lumpur yang memandu sendiri boleh menggunakan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) dan masuk ke Jalan Jerangau-Jabor sebelum menuju ke Bandar Al-Muktaffi Billah Shah, Dungun.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Popular Posts