-->
Booking.com

Tuesday, July 6, 2010

Pantai Batu Pelanduk Di Kuala Abang


Kampung Kuala Abang terletak dalam Daerah Dungun, Terengganu. Jarak Kampung Kuala Abang dengan Bandar Dungun ialah lebih kurang 10 km. Untuk ke sini, pengunjung boleh menaiki bas dari Kuala Terengganu ke Dungun atau bas dari Bandar Dungun ke Kuala Terengganu.


Kuala Abang mempunyai sebuah pantai yang menarik untuk dikunjungi iaitu Pantai Batu Pelanduk. Pantai ini diberi nama Pantai Batu Pelanduk ialah kerana terdapat struktur batu yang menyerupai Pelanduk di tepi pantai ini.


Pantai yang bersih diikuti dengan keindahan panorama membuatkan pengunjung tidak melepaskan peluang merakamkan keindahan pantai.


Sumber pendapatan utama penduduk Kampung Kuala Abang ialah sebagai nelayan. Mereka terdiri daripada nelayan tepi pantai dan laut dalam. Sekitar bulan Mei sehingga bulan Julai, nelayan di sini akan turun menjadi nelayan Ikan Bilis manakala pada bulan-bulan berikutnya mereka menjadi nelayan biasa. Pengunjung yang berkunjung ke sini juga boleh melihat bagaimana penduduk kampung ini memproses Ikan Bilis.


Pengunjung yang datang ke sini boleh memilih sama ada menginap di sekitar Rantau Abang atau pun di Bandar Dungun. Sila rujuk senarai tempat penginapan di Daerah Dungun.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Popular Posts