-->
Booking.com

Wednesday, July 14, 2010

Pantai Batu Rakit


Batu Rakit merupakan sebuah bandar kecil yang terletak kira-kira 15 km dari Bandar Kuala Terengganu. Batu Rakit mendapat namanya dari kewujudan batu yang berbentuk rakit yang terletak kira-kira 300 meter di tengah laut.


Batu Rakit dikenali kerana terdapat pelbagai Institusi Pengajian Tinggi di sini seperti Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Institut Pendidikan Guru, Kampus Dato' Razali Ismail dan Institut Teknologi Petronas Batu Rakit (INSTEP).


Walaupun tiada catatan rasmi mengenai tarikh sebenar pembukaan, penempatan di Pantai Batu Rakit dipercayai teleh dibuka di awal 1800an oleh sekumpulan masyarakat yang menjalankan aktiviti menangkap ikan.


Antara makanan tempatan popular di Batu Rakit ialah Keropok Lekor. Pengunjung yang berkunjung ke sini boleh menikmati Keropok Lekor di kedai atau warung yang terdapat di kawasan ini. Pengunjung yang berkunjung ke Pantai Batu Rakit juga boleh menikmati makanan hasil laut yang yang segar.


Selain dapat melihat keindahan Pantai Batu Rakit, pengunjung yang datang ke sini juga dapat melihat sendiri bagaimana kehidupan sebagai nelayan dan juga sekiranya bernasib baik pengunjung juga berpeluang untuk membeli hasil laut yang segar dengan harga yang berpatutan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Popular Posts